Filosofie en werkwijze

Klassieke homeopathie is een natuurlijke geneeswijze. De homeopathische geneeskunst spreekt het herstelvermogen van het lichaam aan. De grondlegger voor de homeopathie is de Duitse arts en chemicus Samuel Hahnemann (1755-1843). Hij ontwikkelde tijdens zijn leven een nieuwe geneesmethode en noemde deze methode HOMEOPATHIE. Dit woord is ontleend aan het Griekse ‘homoeos’ dat ‘gelijksoortig’ betekent, en ‘pathos’ dat ‘lijden’ betekent. Hahnemann beschreef de filosofie en werkwijze van de homeopathie in twee boeken: Organon der Geneeskunst en Chronische ziekten. De behandeling volgt dan ook deze werkwijze.

IndividualiteitHahnemann Grondlegger Homeopathie

In de klassieke homeopathie wordt uitgegaan van de patiënt en niet van de ziekte. De patiënt geeft een totaliteit van persoonlijke klachten en verschijnselen weer. De klacht vormt een onderdeel van het totaalbeeld.

Homeopathisch middel

Een homeopathisch middel heeft zijn eigen middelbeeld, dat beschreven staat in de Materia Medica. (Beschrijving van homeopathische middelbeelden)

Similimum (gelijksoortigheid)

Wanneer een totaalbeeld van de patiënt overeenkomt met het totaalbeeld van een homeopathisch middel wordt dit homeopathisch middel ‘similimum’ genoemd. Alleen het simulimumbeeld brengt een genezingsproces op gang.

Anamnese

Door het vraaggesprek wordt het gelijksoortig middel gevonden en wordt er een totaalbeeld verkregen van symptomen.

Meest voorkomende klachten

Acuut

• Keel- neus –en oorklachten al dan niet gepaard gaande met koorts.
  • Blessures of trauma na sport
  • Verdriet na verlies
  • Voedselvergiftiging
  • Krampen en diarree ook bij kinderen en baby’s
  • Problemen tijdens zwangerschap en rondom bevalling
  • Geboortetrauma

Chronisch

• Eczeem
  • Astma bronchitis
  • Hoofdpijn en migraine
  • Allergieën
  • Holte-ontstekingen
  • Menopausale klachten
  • Menstruatiestoornissen
  • Blaas- en nierklachten
  • Prostaatklachten
  • Maag-, darm-, en leverklachten
  • Ontstekingen
  • Ondersteuning bij reguliere kankertherapie
  • Angsten en trauma’s
  • Slaap- en emotionele problemen
  • Kinderziekten
  • Vaccinatie problemen
  • Gewrichtsklachten
  • Ondersteuning bij operatie en narcose

Ondersteunende therapieën zijn

• Kruidentherapie ofwel fytotherapie (dit zijn extracten van enkelvoudige plantaardige grondstoffen).
  • Celzouten volgens Schüssler ( hiermee vul je het door overbelasting optredend tekort aan celzouten aan.)
  • Orthomoleculaire therapie (aanvulling van tekorten in het lichaam op het gebied van mineralen en vitaminen).
  • Voedingsadviezen en darmsanering met bacteriën (probiotica).
  • Organopathie (tincturen stimuleren specifieke organen).

Meer informatie

Voor meer informatie over (klassieke) homeopathie verwijs ik u graag door naar de site van de Nederlandse Vereniging van Klassieke Homeopaten (NVKH). Op deze site staat veel informatie over klassieke homeopathie en wordt er verwezen naar veel ondersteunende kennisbronnen. Zie bijvoorbeeld ook de verwijzing naar wetenschappelijke artikelen NVKH-wetenschap.